Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Contentmarketing

Dé 4 post-corona contentmarketingtrends van 2021

In tijden van lockdowns en zoveel mogelijk thuiswerken, zijn we online nog nooit zo actief geweest als nu. Zodra we opstaan, openen we LinkedIn en onderweg naar het werk pikken we nog snel even een podcast mee. We leven, ademen en voelen content. Het is dan ook vanzelfsprekend dat contentmarketing een van de snelst veranderende takken van marketing is. Vind jij het ook zo lastig om van alle trends op de hoogte te blijven en hier vervolgens op de juiste manier op in te spelen? We zetten speciaal voor jou de laatste contentmarketingtrends van 2021 op een rijtje!  

#1: Een vaste jaarplanning is niet meer voldoende  

Als er iets is dat we hebben geleerd het afgelopen jaar, is het wel dat je altijd voorbereid moet zijn op onverwachte situaties en gebeurtenissen. Al heb je enkele maanden geleden een strakke contentkalender opgemaakt, zorg ervoor dat je de kern van je content tijdig aanpast naar de tijden waarin we ons bevinden. Wees dus flexibel en ga thematisch te werk met onderwerpen die je altijd kan inzetten en veranderen!  

#2: Stop voldoende emotie in je content  

Iedereen op het internet wordt overspoeld met honderdduizenden reclameprikkels per dag. Door een emotionele boodschap te verwerken in je content, zal je net iets harder opvallen in de strijd om aandacht. Zo zijn we allemaal door de trieste tijden van Corona dichter bij elkaar geschoven en sijpelt een vorm van samenhorigheidsgevoel in onze digitale marketing. Communicatie die mensen in het hart raakt, krijgt een vast plekje in het hoofd. 

#3: Plaats je doelgroep voorop  

Deze trend is misschien wel niet nieuw, maar het is er wel eentje die veel kleur heeft gekregen de afgelopen periode. Covid zorgde er namelijk voor dat de prioriteiten van je doelgroep op de eerste plaats zijn komen te staan. Naast deze prioriteiten, is het ook belangrijk dat je de doelgroep zelf naar voren schuift. Goed bepalen wie je doelgroep is, waar ze nood aan hebben en op welke kanalen ze zitten – dat zorgt voor perfect afgestemde content!  

Een extra tip:verlies zeker de essentie niet uit het oog! Blijf altijd jezelf en vergeet je waarden zeker niet voldoende in de kijker te plaatsen.  

#4: Wees uniek!     

Denk eens verder dan je concurrenten doen en ga op zoek naar nieuwe invalshoeken! Makkelijker gezegd dan gedaan, maar start al eens met te luisteren naar je doelgroep en jezelf. Wat wil je nu eigenlijk écht zeggen en wat wil je doelgroep nu juist zien? Stel nog eens een concurrentieonderzoek op en dip de resultaten in je merkwaarden.  Maak content met passie en zorg ervoor dat je doelgroep alles wil lezen en zien van wat jij online gooit. Hoe je de juiste content maakt voor je doelpubliek? Dat lees je in deze blog!  

 

Hopelijk kunnen deze trends jou wat meerwaarde bieden bij het optimaliseren van je contentstrategieën in de toekomst. Heb je extra hulp nodig op vlak van contentmarketing? Wij helpen je graag verder.  Aarzel niet om ons te contacteren!   

 


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo Gold Partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.