Vandaag gaan we een stap verder met Google Analytics. Wil je weten naar wat je bezoekers op zoek zijn op je website en hoe je beter aan hun noden kan voldoen, dan zijn interne zoekopdrachten van groot belang.
Stap 1: Om te beginnen meld je je aan op Google Analytics en klik je op op de het tandwieltje onderaan. Hiermee open je de instellingen van jouw account. Kies hier voor "instellingen voor dataweergave".

Stap 2: Scrol naar beneden, klik “aan” bij “Site Search”.

Stap 3: Vul daarna de “Queryparameter”in.

Geen nood, deze is gemakkelijk te vinden. Ga naar je website in en vul iets in in je zoekmachine, bijvoorbeeld (op de website van Creactiv) “blog”.

Kijk dan naar je URL: https://creactivmarketing.be/?s=blog
Wat tussen het vraagteken en gelijkheidsteken staat, is je queryparameter. In ons geval een “s”. Vul je queryparameter in en klik op “opslaan”. Het duurt nu een tijdje voor de eerste resultaten te zullen zien zijn, reken op ongeveer 48 uur.
Vind je je queryparameter niet? Mail ons en we helpen jou hiermee.
Stap 4: Om een overzicht te krijgen ga je naar “Rapportage”, dan verder naar “Gedrag”en klik dan “Zoekopdrachten op site”. Hier vind je vanaf nu al je informatie.

Benieuwd hoe je deze gegevens kan analyseren? Neem dan een kijkje naar onze blog om je interne zoekopdrachten beter te begrijpen.
Nog geen Google Analytics account? Neem een kijkje naar een vorig artikel hoe je een Google Analytics account aanmaakt.