Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Social media strategie

Pinterest als visuele zoekmachine: zo word je gevonden!

Pinterest: de zoekmachine en reddende engel bij nood aan inspiratie. En ja, je leest het goed, Pinterest behoort tot de familie der zoekmachines. Hoewel Wikipedia vastberaden aangeeft dat Pinterest een sociaalnetwerksite is, is dit zeker niet het geval. Veel Belgische bedrijven laten dan ook hun kansen liggen als het aankomt op Pinterest, want er wordt nog steeds onvoldoende ingespeeld op zoekwoorden. We lijsten speciaal voor jou enkele tips op zodat jij hiermee aan de slag te kan gaan!  

 

Link naar je website 

Eerst en vooral is het belangrijk om te beseffen dat enkel mooie beelden geen trafiek zullen opleveren naar je website op Pinterest. Maak beelden die een oplossing of uitdaging aanbieden en link ze aan je website. Zo komen potentiële klanten sneller in aanraking met jouw bedrijf.  

 

Introduceer jezelf met zoekwoorden 

Kies voor een goede én aantrekkelijke profielfoto en schrijf een toepasselijk introductie zodat het meteen duidelijk is wie je bent en wat je doet. Hou het niet te lang en verwerk een aantal zoekwoorden in je introductie die goed werken voor jou. Weet je niet welke zoekwoorden relevant zijn? Doe dan eens een zoekwoordenonderzoek aan de hand van toegankelijke SEO-tools. Hoe je dit juist aanpakt, ontdek je in deze blog. 

 

Voorzie een duidelijk omschrijving voor je pins én bord 

Je doelgroep kennen tot in de kleinste puntjes is enorm belangrijk om gevonden te worden. Door in te spelen op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw doelgroep, zal jouw pin of bord sneller op hun newsfeed verschijnen. Kwaliteit gaat hier boven kwantiteit: je beschrijving volproppen met zoekwoorden zal een averechts effect opleveren. Kies dus enkele relevante zoekwoorden uit en vul deze aan met een wervend tekstje. Concreet omschrijven wat er juist te vinden is op het bord en waar je pin/afbeelding over gaat, is key om gevonden te worden! 

 

Houd je bordtitels duidelijk 

Zorg ervoor dat de titels van je borden helder en duidelijk zijn. Mensen die op zoek zijn naar marketingtips, zoeken niet op "killer tips to score”. Kies dus niet voor iets té creatief maar hou het simpel zodat jouw bord vindbaar is.  Verder is het ook belangrijk dat je je bord toekent aan een passende categorie. Dit zal er ook voor zorgen dat je in de newsfeed van je doelgroep terecht komt!  

 

Onderzoeken? Ja!  

Pinterest heeft helaas zelf geen tool om aan zoekwoordenonderzoek te doen,  maar, er zijn wel enkele tips die we je kunnen meegeven om het beste eruit te halen. Zo rijkt Pinterest suggesties aan wanneer je een interessant zoekwoord ingeeft. Deze suggesties kan je dan ook effectief gaan gebruiken bij het schrijven van omschrijvingen van pins en borden. Er verschijnt onder de zoekbalk bij het ingeven van een zoekwoord een rij met suggesties waarbij je van je shorttailzoekwoord een longtailzoekwoord kan maken. Je zoekwoorden verfijnen kan je wel eens ten goede uitkomen!  

Pinterest rijkt suggesties aan in de zoekbalk

 

Heb je graag hulp bij het optimaliseren van je Pinterest of bij het gebruik van zoekwoorden in het algemeen? Contacteer ons gerust!


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo Gold Partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.