Raad & daad

Aan de slag met smarketing

Als boegbeeld van Saleswise ondervond Gunter America aan den lijve dat sales en marketing niet van elkaar los te koppelen vallen. Hij en zijn team brengen bij nieuwe klanten altijd eerst de huidige situatie in kaart via een salesscan, om dan voorstellen voor verbetering aan te reiken. Daarbij kwamen zo vaak ook marketinguitdagingen naar voor, dat het idee van een smarketingscan ontstond, en nog ruimer: het besef dat er nood is aan een geïntegreerde sales- en marketingaanpak of smarketing.

Video afspelen

De voordelen van smarketing

Marketing en sales zijn een goeie match om tot betere bedrijfsresultaten en efficiëntere processen te komen. De integratie van beide departementen tot één smarketing-geheel leent zich perfect om sneller doelstellingen te behalen, terwijl in veel bedrijven sales en marketing net nog verschillende targets nastreven.

“Vaak zijn de sales- en marketingafdelingen aparte entiteiten. Het zijn eilandjes, en ze zitten meestal zelfs fysiek apart”, merkt Gunter op. Hun processen zijn niet op elkaar afgestemd, waardoor er enerzijds dubbel werk gebeurt en er anderzijds blinde vlekken ontstaan. “Het is frappant dat beide teams niet van elkaar weten waarmee de andere bezig is. Ze werken dan aan ‘marketing-qualified leads’ of ‘sales-qualified leads’, maar zouden zoveel méér bereiken door te denken in ‘qualified leads’an sich.”

Zelf met smarketing starten

Het is nochtans niet moeilijk om het roer om te gooien en met smarketing van start te gaan. Gunter deelt enkele concrete tips:

  • zet je sales- en marketingmensen samen: ze hebben zo veel te delen, maar die informatie-uitwisseling gebeurt zelden spontaan, dus las regelmatig meetings in.
  • kweek bij het marketingteam de gewoonte om, als er acties worden uitgewerkt, de salescollega’s op de hoogte te brengen, zodat zij weten wat er in de pijplijn zit.
  • laat de marketingexperten hun salescollega’s uitnodigen voor brainstorms rond content. Sales staat elke dag in contact met klanten en weet als geen ander wat er leeft: zij zijn dus perfect geplaatst om input te voorzien om de content naar een hoger niveau te tillen.
  • laat omgekeerd het salesteam het marketingdepartement eens uitnodigen om mee op de baan te gaan, en meetings en pitches bij te wonen. Zo weet ook marketing wat sales in de markt vertelt, en hoe klanten reageren.

Graag nog meer tips?

Dan is onze gratis whitepaper over smarketing het ideale leesvoer voor jou.