Raad & daad

Maak van je bedrijfscultuur en missie iets tastbaars

Neves is een fabrikant van inbouwkasten en schuifdeuren op maat. Toen Frederick Snoeck en Alain Langerock in 2014 het bedrijf overnamen, was dat allesbehalve een evidente keuze. Frederick had een achtergrond in geneeskunde, en Alain kon evenmin terugvallen op een relevant netwerk of ervaring. Bovendien was het niet al te best gesteld met de financiële gezondheid van Neves. Hoe beide heren er ondanks – of misschien net dankzij – hun bijzondere achtergrond toch in geslaagd zijn om Neves te doen groeien, en te doordringen van een unieke bedrijfscultuur? Dat lees je hier.

Video afspelen

De bedrijfscultuur uitdragen

Voor Frederick begint een bedrijfscultuur bij je eigen waarden als ondernemer. “Bedrijfscultuur is eigenlijk een hol woord”, vindt hij. “En dat zal het ook blijven wanneer je als zaakvoerder niet het voorbeeld geeft en de waarden die je belangrijk vindt effectief uitdraagt.” Zo zet Frederick vertrouwen, transparantie, eerlijkheid, respect en dankbaarheid zelf voorop in alles wat hij doet, net omdat hij weet: “onze mensen kijken naar ons en naar elkaar om te weten voor welke waarden Neves staat.” Die houding brengt bij Neves een heel vlakke bedrijfsstructuur teweeg. Frederick: “Alain en ik zijn echt deel van de bende.”

Je missie concreet maken

Net zoals Frederick en Alain de bedrijfscultuur heel tastbaar willen houden, zo hebben ze bij Neves een systeem geïntroduceerd om de missie van het bedrijf zo concreet mogelijk te maken. “We stelden een stappenplan op, waarin we elk jaar op een bepaald thema werken – van mensen tot het productaanbod en onze processen”, legt Frederick uit.

Dat was geen evidente keuze, want net als elke ondernemer wilden de Neves-boegbeelden het liefst heel snel schakelen. Toch wierp werken met thema’s zijn vruchten af. “Deze werkwijze laat ons niet alleen toe om jaar na jaar naar ons ultieme doel te groeien en onszelf te verbeteren; we creëren ook een heel ecosysteem door iedereen te betrekken bij onze thema’s: de binnen- en buitendienst, onze partners, klanten en leveranciers.”

Smarketing introduceren

Gezien zijn holistische visie op ondernemerschapzal het je wellicht niet verbazen dat Frederick sales en marketing nooit als aparte disciplines heeft beschouwd. “Het is altijd een kwestie van de noden te detecteren waaraan wij met onze producten en diensten kunnen beantwoorden, om die vervolgens in de verf te zetten en voor een match te zorgen – met smarketing.”

Omdat Neves producten maakt die lokale verdelers doorverkopen aan eindklanten, coachen Frederick en zijn collega’s hun B2B-publiek op het vlak van ontwerp en gebruik, maar ook in sales en marketing. Frederick: “We leveren zoveel meer dan planken. We reiken klanten de woorden aan waarin ze over onze producten kunnen vertellen tegen hun klanten. Zo zet Neves bijvoorbeeld geen USP’s in de verf, maar ESP’s. We staan voor orde in je bijkeuken, voor gezelligheid in je slaapkamer, voor een welkom-gevoel in je hal, en ga zo maar door.”

Meer weten over smarketing?